Thursday, June 23, 2011

Tidur petang boleh menyebabkan gila ??

i was copy this from anathor blog :) tengkiu yea akak.
Setiap malam rabu kat asrama saya akan buat bacaan al-Mulk. Lepas bacaan al-Mulk akan ada sesi tazkirah mengikut giliran. Semalam dapat lah ilmu tentang tidur selepas Asar. Kami tengok video ceramah dari sorang ustaz. Aku kalau dengar orang bagi ceramah ikut loghat aku jadi semangat nak dengar. Yang biasa aku dengar ceramah loghat terengganu (ustaz azhar) dan loghat Kedah. Kadang-kadang bila ceramah pakai bahasa biasa jek hambar plak tu kita jadi mengantuk walaupun ilmu yang ustaz atau ustazah tu cerita bermakna. 
Okey. Berbalik pada ceramah tu ustaz tu cakap jangan tidur selepas Asar sebab otak kita boleh jadi gila. Kalau boleh buat lah aktiviti pape pada waktu petang. Gi la main kat padang tak pon sembang-sembang kat bilik kawan untuk elak tidur. Sebab tu kadang-kadang ada orang tidur petang bila bangun dia jadi mamai (tak betul). Tengok jam pukul 6 ingatkan 6 pagi rupanya 6 petang.

Kalau diamalkan selama 40 hari akan menyebabkan gila. Jadi aku nak pesan kat semua dan jugak diri aku jangan tidur petang. Try la buat aktiviti contohnya main lari-lari dalam blok asrama, mop lantai dari bilik ke bilik, main yoyo ngan kawan-kawan, berjalan pergi kedai makan atau kalau tak de idea sangat on laptop stalk blog aku. ^-^"  Ingat eh. 

p/s :Jangan tidur petang dah mulai esok.

No comments:

Post a Comment